Κυριακή, 17 Απριλίου 2016

Πνευματικά δικαιώματα

   

    Βρέθηκα σε μια ηλεκτρονική γειτονιά πολύ όμορφη και ευχάριστα ξαφνιάστηκα! Συνάντησα σ' αυτόν εδώ το χώρο ανθρώπους που δίνουν πολλά ερεθίσματα για γραφή και δημιουργία. 
      Στην αρχή ακολουθούσα αν μπορούσα όλα τα δρώμενα που η έπεφταν στην αντίληψή μου. Η μια σελίδα με παρέπεμπε σε άλλη κ.ο.κ. Άφηνα σχόλια και περίμενα την απάντησή μου μέχρι που ... χάθηκα. Επειδή δεν μου είναι ευχάριστο να αφιερώνω χρόνο στο ψάξιμο, περιορίστηκα στα εντελώς απαραίτητα που μπορώ να κάνω εδώ μέσα. Δηλαδή μόνο να γράφω και να παρακολουθώ, αν έχω χρόνο, με μικρές κλεφτές ματιές, ορισμένες αναρτήσεις. 
      Στα δρώμενα (παιχνίδια ή ασκήσεις δημιουργικής γραφής τα ονομάζω εγώ) που συμμετέχω ενίοτε, διάβασα και διαβάζω υπέροχα κείμενα και ποιήματα, μαργαριτάρια που θα μπορούσαν να διεκδικήσουν επάξια μία θέση στο χώρο της λογοτεχνίας. Δεν είναι λίγες οι φορές που πήρα παράταση για να κρατήσω το βιβλίο που δανείστηκα από τη Βιβλιοθήκη της πόλης μου γιατί δεν πρόλαβα να το τελειώσω στην καθορισμένη ημερομηνία. Και αυτό γιατί παρασύρομαι διαβάζοντας αυτά τα μαργαριτάρια που κυκλοφορούν σ' αυτήν την blog-γειτονιά.
     Αναρωτιέμαι αν οι ηλεκτρονικοί φίλοι που τόσο όμορφα γράφουν, και ίσως κάποτε έχουνε σκοπό να το δούνε λίγο πιο σοβαρά το θέμα αυτό, κατοχυρώνουν με κάποιο τρόπο τα πνευματικά τους δικαιώματα γιατί στο διαδίκτυο είναι πολύ εύκολο να γίνει οικειοποίηση του γραπτού λόγου. Πρόσφατα μια φίλη από τα μαθήματα δημιουργικής γραφής που παρακολουθώ για να γεμίσω τις ώρες μου, ανέφερε πως της παρουσιάστηκε αυτό το πρόβλημα. Βέβαια το πρώτο μάθημα που κάναμε στη δ.γ. ήταν η κατοχύρωση των πνευματικών δικαιωμάτων και επομένως η συγκεκριμένη κοπέλα δεν θα βρει δυσκολία στο να το αντιμετωπίσει. Θα ήθελα απλά να επισημάνω τους φίλους που γράφουν υπέροχα και που ίσως θα διαβάσουν την παρούσα ανάρτηση πως είναι καλό να προστατεύουν τα "παιδιά" τους και γι' αυτό θα παραθέσω μια ηλεκτρονική διεύθυνση που μας έστειλε ο καθηγητής στο e-mail μας στο πρώτο κιόλας μάθημα (κυκλοφορούν αρκετές σελίδες στο internet, σχετική με το θέμα). Η δ/νση λοιπόν είναι : tovivlio.net/πνευματικά-δικαιώματα και καλό να γίνει μια ανάγνωση. 
      Την αφορμή για την παράθεση της παραπάνω ηλεκτρονικής δ/νσης, μου την έδωσαν καταπληκτικά ποιήματα και ολιγόλα στιχάκια που διάβασα από δύο δρώμενα φίλων.

13 σχόλια:

  1. Να'σαι καλά Ζωή μου!
    Σε ευχαριστούμε πολύ!
    Προσωπικά δεν αγωνιώ για τα πνευματικά (μου) δικαιώματα.
    Δεν κάνω κάτι επαγγελματικά κι εξάλλου πάντα θα υπάρχουν οι αντιγραφείς που μόνοι τους δεν μπορούν να σταθούν. Κάποτε όλα αποκαλύπτονται...
    Πολλά φιλιά και καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αριστέα θα συμφωνήσω μαζί σου. Άλλωστε εγώ συνεχίζω ακόμη να γράφω και να πετώ γιατί το μολυβάκι και το χαρτί ή και το κινητό, είναι πιο εύχρηστα και πιο πρακτικά για ΄μένα απ' ότι ο Η/Υ. Η φίλη που αναφέρω, έχει σκοπό να μαζέψει διηγήματα και κείμενα από το blog της και να δημοσιεύσει στο μέλλον ένα βιβλίο. Ξαφνιάστηκε δυσάρεστα όταν είδε αποσπάσματα από γραφόμενά της μέσα σε κείμενα κάποιας που είχε το θράσος να μπει και στην ομάδα όπου ανήκε η φίλη. Και το πήρε πολύ στραβά το θέμα. Μα και η άλλη η αφιλότιμη όμως, ούτε ένα κόμμα άλλαξε στις αντιγραφές που έκανε! Φοβερή!!!
      Πολύ πολύ καλή εβδομάδα και σε ΄σένα!!! Χαλαρή και γεμάτη από θετική ενέργεια και δημιουργία.

      Υ.Γ. Γυρίζω στην ανάρτησή μου να την διορθώσω λίγο και να γράψω πως αφορά αυτούς που το "βλέπουνε" λίγο επαγγελματικά προς το μέλλον όπως η φίλη. :)

      Διαγραφή
  2. Πολύ χρήσιμη ανάρτηση,ευχαριστούμε πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου φάνηκε χρήσιμη!!! Οτιδήποτε άλλο θεωρήσω πως ίσως ενδιέφερε κάποιον από αυτά που κάνουμε στο μάθημα, να είσαι σίγουρη Despoina Apazoglou πως θα το αναρτήσω έστω και αν αφορά μόνο ένα άτομο. :) Διαβάζω πραγματικά πολύ όμορφα πράγματα εδώ μέσα, εμπνευσμένα σχεδόν από το τίποτα!!! Μάλλον η χημεία των ανθρώπων φταίει! :)
      Καλό σου απόγευμα και όμορφα να κυλήσει η εβδομάδα σου εύχομαι!!!

      Διαγραφή
  3. Δεν με απασχόλησε ποτέ το θέμα, μια και συνήθως αναρτώ κείμενα φιλοσόφων, ψυχολόγων ή γνωστών ποιητών και λογοτεχνών και πάντα βάζω το link τους! Επίσης θα μου άρεσε να τα δω και αλλού τα κείμενα που αναρτώ,γιατί μόνο καλό μπορούν να κάνουν σε όποιο τα διαβάσει! ;-)
    Πολύ καλά κάνεις και δίνεις τον τρόπο που μπορείς να κατοχυρώσεις τα γραπτά σου, αυτό είναι και το σωστό!
    Καλή συνέχεια εύχομαι Ζωή μου, σε ότι κάνεις ή γράφεις!
    ΑΦιλάκια πάντα τρυφερά! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γλυκιά Στεφανία καλή σου μέρα!!! Τα θέματα των αναρτήσεών σου είναι είναι ακριβώς τα ίδια με τα δικά μου θέματα αναρτήσεων στο fb. Πολλές φορές μάλιστα, τυχαίνει να δω σε ανάρτησή σου τα ίδια αποσπάσματα ή ολόκληρα κείμενα που είχα παλιά αναρτήσει. Με μια τεράάάάστια διαφορά!!! Στο blog η κάθε σου ανάρτηση γίνεται θέμα συζήτησης και ανάλυσης, κάτι που επιδιώκω μα ποτέ δεν καταφέρνω εγώ στο fb. Άντε το πολύ να πάρω κανένα like και εκεί σταματάει ότι βρίσκω εγώ ενδιαφέρον και θέλω να το μοιραστώ και να το συζητήσω.
      Πάντα θεωρούσα πως είναι, αν μη τι άλλο, απαράδεκτο να "κλέψω" μια ανάρτηση χωρίς να αναφέρω την πηγή, ή ακόμη χειρότερα να γράψω κάτι που κάποιος άλλος σκέφτηκε, είπε ή έγραψε, χωρίς να αναφέρω το όνομά του. Θα ήταν σα να μην είχα εγώ ταυτότητα και να έκλεβα την ταυτότητα κάποιου άλλου! Απαράδεκτο για ΄μένα και μόνο σαν σκέψη!!!
      Καλή συνέχεια και σε ΄σένα Στεφανία, σε ό,τι κι αν κάνεις, και σε ό,τι κι αν ανεβάζεις για να συζητάμε!!! :)
      Από ΄μένα, τι άλλο? Αγκαλιά!!! Μεγάλη!!! :)

      Διαγραφή
  4. Καλησπέρα Ζωή, (δεν σε ενοχλεί η επίκληση του ονόματος έτσι ;), καλή βδομάδα. Πάντα έχουμε κάτι όμορφο και χρήσιμο εδώ. Την καλησπέρα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από ΄μένα καλημέρα Γιάννη!!! Ξέρεις, δεν μπορώ να αποφασίσω τελικά ποιο όνομα μου αρέσει πιο πολύ. Το Ανέσπερη ή το Ζωή? Το Ζωή ή το Ανέσπερη? Και τα δυο θεωρώ πως τα αγαπάω και μου ταιριάζουν εξίσου. Οπότε, όπως σου είναι πιο εύκολο μπορείς να με αποκαλείς!
      Κάτι ακόμη χρήσιμο περιμένω να μου το στείλει σε e-mail ο καθηγητής της δ.γ. για να σας το παραθέσω. Αν σε ενδιαφέρει η γραφή, έχε το κατά νου. :)
      Καλή σου μέρα και πάλι Γιάννη!!! :)

      Διαγραφή
  5. Έτυχε και τη διάβασα την ανάρτηση του βιβλίου.net πριν έρθω εδώ. Είναι χρήσιμη.
    Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι εύκολο να είσαι κατοχυρωμένος όσον αφορά τα πνευματικά σου δικαιώματα όταν γράφεις κείμενα και τα αφήνεις να πετούν ελεύθερα στο ίντερνετ... εσύ μπορεί να δηλώνεις ότι το πόνημα είναι δικό σου, όμως βασίζεσαι στην ουσία στη διακριτική ευχέρεια του καθενός να σεβαστεί αυτό που λες. Δυστυχώς πάντα υπάρχουν λογοκλόποι, είναι μη σου τύχει.
    Εγώ δε θεωρώ πάντως πως το θέμα έχει να κάνει με το αν το βλέπεις επαγγελματικά ή όχι... όπως και να έχει, είναι το δικό σου πόνημα, το δικό σου "παιδί", τα δικά σου λόγια. Και πρέπει να το προστατεύεις.
    Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να το κάνει αυτό κανείς (συμβολαιογραφική πράξη - ελληνικά ταχυδρομεία - κατοχύρωση στην ΑΕΠΙ). Επιλέγεις κατά το δοκούν. Με τα ΕΛΤΑ πάντως είναι πολύ πιο εύκολος και ανέξοδος τρόπος.
    Φιλιά πολλά και σε ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Funky Monkey καλή σου μέρα!!! Πριν βγω στη σύνταξη, εργαζόμουν για περίπου 30 χρόνια σε Συμβολαιογραφείο. Σε όλα αυτά λοιπόν τα χρόνια, μόνο δύο κατοχυρώσεις πνευματικών δικαιωμάτων συνέταξα. Η μία αφορούσε ποιητική συλλογή, η άλλη παρτιτούρες. Ενώ είχα ασχοληθεί μόνο εγώ με αυτές τις συμβολαιογραφικές πράξεις, και μου ήταν πάρα πολύ εύκολο να ανοίξω τους φακέλους και να ρίξω μια ματιά, εντούτοις το θεώρησα κάτι σαν "ιεροσυλία" να το κάνω χωρίς να πάρω την άδεια. Θυμάμαι στην ποιητική συλλογή κάθησα μια ώρα παραπάνω όταν σχόλασα για να διαβάσω τα ποιήματα με την ησυχία μου, χωρίς να με ενοχλεί κανένας στο σπίτι. Τις δε παρτιτούρες σκέφτηκα να τις πάρω και στο σπίτι μου να προσπαθήσω να παίξω αν μπορούσα κανένα κομμάτι στην κιθάρα μου, μα έτσι όπως τις έβλεπα ήταν too much για ΄μένα και γρήγορα παράτησα αυτήν την σκέψη.
      Πάντως τέτοιου είδους "κλεψιές" πιστεύω πως έχουν να κάνουν με την ανασφάλεια που κουβαλάει κάποιος. Κάποιος που προσπαθεί απεγνωσμένα να αποδείξει στους άλλους πως είναι κάτι σημαντικό, αγνοώντας ότι είναι πολύ σημαντικός και δεν το ξέρει!
      Κι εγώ σας ευχαριστώ για το μνμ που περάσατε να μου αφήσετε!
      Καλή συνέχεια στη μέρα σου να έχεις!!!

      Διαγραφή
  6. Όσο κι αν κάνουμε πως δεν μας πειράζει, μας ενοχλεί πάντα να βλέπουμε δικά μας κείμενα, ή και φωτογραφίες (στις φωτό να δεις τι γίνεται, όλοι θεωρούν προφανώς πως όλες οι φωτό που αναρτούνται είναι κτήμα τους) με άλλες υπογραφές..ή χωρίς πηγή!
    Άσε που υπάρχουν και κάποιοι πραγματικά αδίστακτοι που θα σε βγάλουν και τρελό, ισχυριζόμενοι πως είναι δικά τους...πολλά συμβαίνουν και όχι τόσο όμορφα!

    Δε νομίζω πως έχει να κάνει με το αν το βλέπεις επαγγελματικά, ή όχι, αλλά με την κοροϊδία και την απάτη που γίνεται σε βάρος σου..πρέπει να ανεχόμαστε ακόμα και την απάτη χωρίς να μιλάμε, ή να αντιδράμε μπας και σταματήσει (δύσκολο αυτό) το φαινόμενο?
    Φιλιά πολλά και καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. me (maria), Μαράκι μου. Διακρίνω στη γραφή σου θυμό και άθελά μου η σκέψη μου με πήγε στη "συμμαθήτρια" της δ.γ. που αναφέρω πιο πάνω. Ελπίζω και εύχομαι να μη σου έτυχε, ή αν σου έτυχε να μην έβγαλες άκρη.
      Διαφωνώ κάθετα με αυτό που λες πως "πρέπει να ανεχόμαστε ακόμα και την απάτη χωρίς να μιλάμε ή να αντιδράμε μπας και σταματήσει το φαινόμενο"! Αν κάτι δεν ταιριάζει στα δικά μας πιστεύω, στις δικές μας αξίες υπάρχουν πολλοί "ειρηνικοί" τρόποι να υψώσεις τη φωνή σου, να διεκδικήσεις το δίκιο που σε πνίγει! Υπάρχουν τρόποι είτε "πετώντας το γάντι", είτε με ένα χαμόγελο που μπορείς να βάλεις κάποιον στη θέση του! Το να μένεις να κοιτάς την αδικία είναι ότι χειρότερο μπορείς να κάνεις στον εαυτό σου!!!
      Σταματώ εδώ γιατί με έπιασε το επαναστατικό μου! (Ποια ήταν που έλεγε σε γνωστή Ελληνική ταινία την περιβόητη φράση "φουντώνω, φουντώνω", η Βασιλειάδου ή άλλη? Έτσι νιώθω τώρα. Φουντώνω, φουντώνω!!! :) :) :) <3 ).
      Καλό υπόλοιπο εβδομάδας και μια αγκαλιά μεγάλη!!! :)

      Υ.Γ. Έχε κατα νου, θα κάνω μια ανάρτηση που πιστεύω πως θα σε ενδιαφέρει. Περιμένω κάτι από τον καθηγητή της δ.γ. και θα το αναρτήσω.
      Την αγάπη μου!

      Διαγραφή
    2. Και φυσικά εννοούσα "να έβγαλες άκρη!!!"
      Τελευταία εκτός από τα ορθογραφικά λάθη, πρόσεξα πως άλλα θέλω να γράψω και άλλα γράφω, είτε αλλάζοντας τις λέξεις σε ακαταλαβίστικες, είτε αλλάζοντας το νόημα της πρότασης. :( Η κατάστασή μου χειροτερεύει. Αν χαθώ, ευτυχώς δεν με γνωρίζετε για να μη με ψάξετε :)

      Διαγραφή